W dobie zmian klimatycznych oraz degradacji środowiska świat potrzebuje sposobu na powstrzymanie tych zmian, a miasta potrzebują rozwiązań owe zagrożenia łagodzących. Obszar zurbanizowany to miejsce szczególnie zagrożone: utratą ekosystemów, degradacją gleby itd. Zjawisko miejskiej wyspy ciepła potęguje problem coraz częstszych upałów. Naukowcy już od ponad pół wieku są świadomi zagrożeń związanych ze zmianami klimatu, ale wiedza ta dopiero niedawno trafiła do świadomości społecznej. Media alarmują, mówiąc o szybko postępujących zmianach, kurczących się zasobach, o konsekwencjach społecznych, np. konfliktach i wielkich migracjach, snując wizję postępującej katastrofy. Do psychologów coraz częściej trafiają osoby, szczególnie dzieci, u których diagnozuje się nowe zaburzenia: depresję klimatyczną i lęk ekologiczny. Wg badań Kantaru z 2020 roku największy lęk w perspektywie do 2050 roku budzi właśnie katastrofa klimatyczna (28% respondentów). Dlatego edukacja dla klimatu jest ostatnio głośnym postulatem młodych ludzi. Program edukacji klimatycznej w szkołach jest obecnie opracowywany, a Minister Edukacji ogłosił, że zostanie wprowadzona do szkoły dopiero od 2023 roku. O konieczności takiej edukacji mówi również “Plan adaptacji Miasta Wrocław do zmian klimatu do roku 2030”. Działania informacyjno-edukacyjne to jeden z 3 obszarów działań adaptacyjnych, o którym ów dokument mówi tak: “Jako kluczowe w tej kategorii zidentyfikowano działanie związane z kształtowaniem świadomości o zagrożeniach klimatycznych i edukację ekologiczną na rzecz zrównoważonego rozwoju.” W związku z tym pojawiają się pytania: Czy oprócz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko można mieć wpływ pozytywny i to w przestrzeni zurbanizowanej? Jak mogą powstawać oddolne, osiedlowe inicjatywy w ramach takiej edukacji? Jak odtwarzać siedliska i ekosystemy? Lokalne laboratoria przyrody w jednym miejscu gromadzą różne propozycje rozwiązań tych kwestii, tworząc pretekst i kontekst do edukacji.
Miejskie laboratorium przyrody to mini-ogród botaniczny służący edukacji ekologicznej i klimatycznej. Składa się np. z łąki, mini-torfowiska, oczka wodnego, plenerowej sali lekcyjnej. Uczestnicy będą uczyć się jak projektować takie miejsca. Projekt będzie realizował 2 ścieżki: 1) Teoretyczna, realizowana głównie za pomocą interaktywnych spotkań online z ekspertami. 2) Praktyczna, czyli warsztaty projektowania: uczestnicy będą wspólnie wykonywać badania i proste pomiary terenu a następnie wykonywać szkice przyszłego laboratorium. Główny obszar działania to Księże Małe oraz okolice; zajęcia z projektowania będą odbywać się w sali CAL-u, przy ulicy Rybnickiej 39.