Celem projektowania laboratoriów przyrody jest tworzenie specjalnych ogrodów jako miejsc edukacji ekologicznej i klimatycznej. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym pojęciom związanym z naszym pomysłem na taki ogród.
Ekologia jest w rzeczywistości odrębną nauką, taką jak geografia czy fizyka. Często bywa jednak utożsamiana z ekologizmem, sozologią (kto używa tego pojęcia??) lub ochroną środowiska, a czasem nawet z pewnymi ekstremalnymi zachowaniami. Przyjrzyjmy się więc krótko definicjom, korzystając z Wikipedii:
Ekologia (gr. οἶκος (oíkos) ‘dom’ + λόγος (logos) ‘słowo, nauka’) – nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami (czyli strukturą ekosystemów).
Sozologia (gr. sódzo=ochraniam, sódzein=ochraniać + lógos=nauka) – nauka o czynnej ochronie środowiska naturalnego, nauka zajmująca się problemami ochrony środowiska, przyczynami i następstwami niekorzystnych zmian w strukturze i funkcjonowaniu układów przyrodniczych (ekologicznych), zmian wynikających z rozwoju cywilizacji oraz sposobami zapobiegania im i łagodzenia ich skutków.
Ochrona przyrody – ogół działań zmierzających do zachowania w niezmienionym lub optymalnym stanie przyrody ożywionej i nieożywionej, a także krajobrazu. Głównym celem ochrony przyrody jest utrzymanie stabilności ekosystemów i procesów ekologicznych oraz zachowanie różnorodności biologicznej.
Z pojęciem ochrony przyrody związany jest ekologizm, definiowany tak: Ekologizm to kierunek filozoficzny ukształtowany w drugiej połowie XX wieku. Stanowi rozwinięcie humanizmu o nowe przyrodnicze sumienie człowieka.
Jest jeszcze pojęcie edukacji ekologicznej, która dokłada nam się do tej układanki: Edukacja ekologiczna (element edukacji środowiskowej) – koncepcja kształcenia i wychowywania społeczeństwa w duchu poszanowania środowiska przyrodniczego zgodnie z hasłem myśleć globalnie – działać lokalnie. Edukacja ekologiczna definiowana jest także jako psychologiczno-pedagogiczny proces oddziaływania na człowieka w celu kształtowania jego świadomości ekologicznej.
Uff. Spróbujmy to podsumować: zatem ekologia przygląda się z naukową ciekawością systemom przyrodniczym i relacjom między jej elementami, ochrona środowiska to działalność człowieka polegająca zachowaniu takich systemów w jak najbardziej naturalnej formie (związana być ona może ona z postawą filozoficzną zwaną ogólnie ekologizmem), a sozologia to nauka o takiej ochronie i o wpływie człowieka na środowisko. Do tej mapki pojęć dochodzi nam edukacja ekologiczna, która łączy te trzy elementy w ramach działalności edukacyjnej. Natomiast edukacja klimatyczna jest częścią tejże edukacji wydzieloną ze względu na poważne zagrożenia związane z obecnymi zmianami klimatycznymi.
Skąd permakultura w naszym projekcie? Otóż jedno z pytań, które sobie zadajemy to „Czy możemy zrobić coś więcej niż tylko minimalizować negatywny wpływ człowieka na środowisko. Czy może być on pozytywny?” Permakultura jest jedną z idei, która daje twierdzącą odpowiedź na to pytanie. Jeden z jej twórców, Bill Mollison napisał w 1978 tak ,,system jest zrównoważony wtedy, gdy w ciągu swojego istnienia wytwarza co najmniej tyle energii, ile jej zużywa” – to jest właśnie istota permakultury. Podręcznik, którego Bill jest współautorem mówi tak:
Żyjemy na planecie, która przeżywa kryzys. Wielu ludziom towarzyszy poczucie, że niczego nie da się zmienić. Tymczasem permakultura oferuje pozytywne rozwiązania problemów, przed jakimi stoi dzisiejszy świat. Opierając się na ekologii jako podstawie badań, na projektowaniu i właściwej realizacji projektów, permakultura tworzy trwałe, funkcjonalne, zrównoważone i zintegrowane systemy, które przynoszą korzyść siedliskom ludzkim i naturalnym ekosystemom.
Zatem podczas projektowania naszego laboratorium przyrody staramy się uwzględniać tę zasady.
(Powyższy fragment zaczerpnięty jest z książki „Wprowadzenie do permakultury” autorstwa Billa Molisona i Reny Mia Slay w tłumaczeniu, którą można nabyć pod adresem: https://wydawnictwo.permakultura.edu.pl/ksiegarenka/wprowadzenie-do-permakultury/)
Warto również zapoznać się z darmową broszurą „Istota permakultury” dostępną pod adresem: https://wydawnictwo.permakultura.edu.pl/ksiegarenka/istota-permakultury/
Więcej szczegółów można również poznać oglądając zapis spotkania online z Krystianem Stempkiem, które odbyło się w ramach naszego projektu 26 października 2021 r: